Після ознайомлення з пластичними матеріалами подальші кроки в освоєнні ліплення можуть бути маленькими або великими. Дитина робить їх самостійно з делікатною допомогою і підтримкою дорослого. У кожної дитини свій темп і своя « доріжка» , навіть якщо вона протоптується в дитячому саду поруч з іншими дітьми. Загальне для всіх дітей , принципово важливе досягнення - поява в ліпленні образу. Образне початок - специфіка будь-якого виду художньої діяльності , у тому числі і ліплення . Уявлення про те , що різні форми створюються різними способами , різними рухами рук Це подання формується поступово як свого роду теоретична основа освоєння техніки. Бажано час від часу створювати проблемні ситуації , щоб активізувати пошукову діяльність дитини. Наприклад , можна показати помідор і довгий огірок (або іншу пару різних за формою предметів) і запропонувати виліпити . Або попросити задумати й виліпити два різних зображення , щоб можна було вгадати , хто є хто і що є що ( жук і гусениця , яблуко і банан) . Такі завдання закріплюють стихійно формулюється у дітей уявлення про те , що різні образи створюються різними способами. Надалі на основі цього дитина приходить до своєрідної системі емпіричних , часто інтуїтивно виявлених уявлень про те , що і як можна виліпити . Як створити циліндричну форму і як її можна змінити « Ковбаска » або валик - перша форма , яку дитина може виліпити самостійно вже в 1 -1,5 року. Надалі він удосконалює своє вміння - розкачує довгі і короткі , товсті і тоненькі , одноколірні і багатоколірні валики. І, звичайно , ліпить не просто так , а тому , що це олівці , палички , гвоздики , цукерки , парканчик , дерева та багато іншого. До 2,5-3 років дитина починає більш уважно ставитися до форми і намагається точніше її передати . Він видозмінює циліндр всіма доступними йому способами і перетворює його то в бублик , то в равлика , то в пірамідку . Як отримати циліндричну форму розкачати шматочок пластиліну (глини , тіста ) в долонях поздовжніми рухами туди-назад ; розкачати шматочок пластиліну однією долонею на твердій поверхні прямими рухами ; розкачати шматочок пластиліну кінчиками двох пальців ( великим і вказівним ) ; при такому способі виходять дуже маленькі циліндрики і тоненькі джгутики.
Як перетворити форму циліндра - згорнути в кільце (бублик, бублик, кільця для пірамідки, коліщатка, обруч);
- скрутити в спіраль (клубочки, равлик, квітка, змія);
- сплющити в стрічку (листок, шарфик);
- розкачати в конус (морквина, ковпачок);
- звити або сплести 2-3 «ковбаски» (коса, рослина, колона).
Як створити кулясту форму і як її можна змінити Куля - ще одна форма , яку дитина освоює в ранньому дитинстві. Малюки із задоволенням ліплять цукерки , ягоди , яблука і « пригощають » ними свої іграшки. Потрібно зауважити , що техніка отримання кулі складніше , ніж створення циліндричної форми , так як вимагає більш точної і узгодженої координації рухів обох рук.
Як отримати кулясту форму - розкачати шматочок пластиліну (глини , тіста ) круговими рухами ;
- розкачати шматочок пластиліну однією долонею на твердій поверхні;
- розкачати шматочок пластиліну кінчиками двох пальців ; при такому способі виходять дуже маленькі кульки ( «очі » , « носик » і тощо.).
Як перетворити форму кулі - злегка витягнути з обох сторін і розкачати овоід або еліпс (кіндер-сюрприз, повітряна кулька, диня);
- відтягнути з одного боку (груша, матрьошка);
- розкачати і за необхідності зігнути (банан, огірок); сплющити між долонями в диск (колесо, коржик);
- розкачати в конус (морозиво, піраміда);
- деякі форми, наприклад, конус, можна створити як з циліндра, так і з кулі;
- сплющити з одного боку в півсферу (пряники, жуки);
- зробити поглиблення пальцями або олівцем (капелюшок гриба, чашка, ваза).
Форми кулі, циліндра і похідні від них форми - це своєрідна «абетка» ліплення, на основі якої дитина починає «читати» і самостійно створювати будь-які «твори», поступово освоюючи техніку ліплення.
|