Сценарій
інтелектуальних змагань «Шевченкіана»
(для учнів 5-х класів)
1.
Слово вчителя.
Я рада всіх вас вітати на інтелектуальних змаганнях
«Шевченкіана»!
Учітеся, брати мої,
думайте, читайте,
І чужому научайтесь, й
свого не цурайтесь…
- із таким проханням звернувся колись український пророк, поет, письменник, художник
Тарас Григорович Шевченко до своїх земляків, до вас, діти.
2. Відбірна вікторина
Умови: по черзі учням із кожного класу слід
відповісти на запитання; тим, хто дасть правильну відповідь, вийти до дошки та стати «лідером» змагань.
Решта учнів теж
продовжують брати участь у змаганнях у складі своєї групи – «клас» .
-
Цей тиждень названо
Шевченківським. Хто може сказати, чому саме?
(У
ці дні ми відзначаємо роковини смерті та народження .Г.Шевченка)
-
А чому Тараса
Григоровича Шевченка ми називаємо своїм земляком?
(Він народився і виріс на Черкащині)
-
Як звали батька
майбутнього поета?
(Григорієм)
-
Як називається збірка
поезій видатного земляка?
(«Кобзар»)
-
Де тепер знаходиться
могила Т.Шевченка?
( У м. Каневі на Чернечій горі)
-
Як звуть автора, який
написав повість «Широкий шлях»?
(Степан Васильченко)
-
Чим займалися батьки
поета?
(Були кріпаками)
-
Хто розповідав малому
Тарасу про Гайдамаччину, Кармалюка?
(Його дід)
-
Хто сказав такі слова:
«Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття…»
(Василь Симоненко)
-
Яку книгу, крім
«Кобзаря» видав за життя Т.Г. Шевченко?
( «Буквар південноруський»)
3.
Слово вчителя.
Отож,
ми відібрали десять представників ( по 5 із кожного класу), які очолять
змагання! Привітаймо їх оплесками!
Вони
сідають у «президії» своєї групи.
Всі інші одночасно і вболівальники, і теж –
гравці!
Продовжимо
змагання!
4.
Конкурси : «Збери калинове гроно»
Умови: кожній команді видається «калиновий
листок» ( плакат закріплюється на дошці), слід назбирати до нього побільше
ягідок (кріпляться на умовному гроні).
За кожну повну відмінну відповідь команда нагороджується червоною ягідкою – ІІІ бали,
за добру – жовтою – ІІ бали,
за посередню – зеленою – І бал.
Ягідки слід клеїти на аркуш паперу на місці «грона».
1) Поетичні мандри
Запитання
для лідерів (по черзі):
Для
І команди:
-
Який садок ріс коло
хати? (Вишневий).
-
Чим займалися дівчата,
коли йшли із поля? (Співали).
-
Де лягла спати мати з
дітьми? (Коло хати)
-
Хто пливе за сонцем?
(Хмаронька).
-
Хто був тим ворогом, що
закрив море? (Туман).
Для
ІІ команди:
-
Що гуло над вишнями?
(Хрущі).
-
Де вечеряла сім'я?
(Коло хати).
-
Хто не дав матері
научати? (Соловейко).
-
Куди звало спатоньки
сонце? (У синє море).
-
Хто заговорить із
Богом? (Серце).
Контрольне
запитання (для обох команд – яка відповість перша):
-
Назва поезії? («Садок вишневий коло хати»)
2) Вправні ілюстратори.
«Лідерам»
таємно (записано на аркуші паперу) пропонується назва поезії Т.Шевченка. Вони
за п’ять хвилин повинні намалювати до неї ілюстрацію у вигляді мультика із
трьох кадрів так, щоб їх команда (клас) вгадала назву.
Забороняється промовляти назву вголос, підказувати словами
чи рухами, у такому разі бали не зараховуються.
Оцінюється:
«ягідка»
– за якість ілюстрації;
«ягідка»
– за правильну відповідь команди.
( Поезії « «І золотої й дорогої»; «На Великдень на соломі»).
3) Перевірка на міцність.
-
Кожна команда (клас) за 5 хвилин має придумати три питання за
біографією Т.Шевченка для лідерів
команди-суперниці (5-а для 5-б);
бажаючі задати своє питання підіймають руку, а
потім встають.
!
Питання не повинні повторюватися.
Оцінюється:
За кожне складене питання команда отримує
ягідку.
-
Задати свої питання
лідерам.
Оцінюється:
За
кожну правильну відповідь лідер отримує «ягідку» для команди.
4)
Поетична майстерня.
Лідери
за 5 хвилин повинні «відновити» запропоновану їм «пошкоджену поезію».
Текст
І
блідий … на ту пору
із
… де-де виглядав,
неначе
… в синім …
То
виринав, то ... .
Оцінюється:
І
– за першість, І – за правильність, І – за відновлення усіх слів.
5) Теоретична пастка.
Назвати
поетичні засоби , вжиті у рядках.
Для
І команди:
Тополі поволі
Стоять собі, мов сторожа,
Розмовляють з полем.
(Порівняння,
метафора).
Для
ІІ команди:
Реве та стогне Дніпр
широкий…
(Епітет,
метафора).
6)
Музична пауза.
Усі учасники команди або її частина (клас) виконують
одну (за вибором) пісню на слова Т.Шевченка.
7.)Творчий злет.
За 5 хвилин кожен із лідерів команд повинен скласти та записати 1 поетичну
строфу.
По закінченні часу гравці по черзі
підводяться зі свого місця і зачитують вірш вголос.
Кожна складена поезія – відповідного кольору «ягідка» для
команди.
5.
Завершення змагань.
Підсумки.
1)
Слово вчителя.
Верба та
калина – одвічні символи українців.
Любив
оспівувати калину у своїх поезіях і Т.Г. Шевченко :
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
дівчина-дитина…
-
Отож, дорогі діти, наші
інтелектуальні змагання завершилися, їх результати ви бачите перед собою – це сформовані
вами грона калини!
Червоні «ягідки»– це ваші міцні знання, а
жовті та зелені потребують більшої старанності у навчанні.
Тож у якої команди калинове гроно більш
дозріле нам зараз скажуть судді!
- А тепер
поаплодуємо команді переможців!
Джерело: http://- |