- Громадянське виховання
- Моральне виховання
- Екологічне виховання
- Статеве виховання
- Правове виховання
- Трудове виховання
- Естетичне виховання
- Фізичне виховання
Громадянське виховання — формування громадянськості як інтегрованої якості особистості, що дає людині можливість відчувати себе морально, соціально, політично і юридично дієздатною та захищеною. Покликане воно виховувати у молодої людини високі моральні ідеали, почуття любові до своєї Батьківщини, потреби у служінні їй. Відомо, що основні риси громадянина формуються в молодому віці, під впливом загальнонародних, національних цінностей, у взаємодії особистості із суспільством, яке на кожному етапі представляють сім'я, школа, різноманітні колективи.
Моральне виховання — виховна діяльність школи, сім'ї з
формування в учнів моральної свідомості, розвитку морального почуття, навичок,
умінь, відповідної поведінки. Моральне виховання розпочинається в сім'ї, продовжуючись у процесі
соціалізації особистості. Його основу складають загальнолюдські та національні
цінності, моральні норми, які є регуляторами взаємовідносин у суспільстві.
Серед таких норм — гуманізм і демократизм, що відображаються в ідеалі вільної
людини з високорозвиненим почуттям власної гідності, поваги до гідності іншої
людини. Моральне виховання передбачає формування в дітей почуття любові до
батьків, вітчизни, правдивості, справедливості, чесності, скромності,
милосердя, готовності захищати слабших, шляхетного ставлення до жінки, благородства,
інших чеснот.
Екологічне
виховання — систематична педагогічна діяльність,
спрямована на розвиток у людини культури, взаємодії з природою. Екологічна криза, що виникла через
непродумане господарювання людини, змушує змінити своє ставлення до довкілля.
Цій меті покликана служити система екологічного виховання, яка є окремим
напрямом педагогічної теорії та практики.
Статеве виховання — процес засвоєння підростаючим
поколінням знань про взаємини статей, формування культури поведінки і потреб
керуватися у стосунках з особами протилежної статі нормами моралі. Воно полягає у формуванні духовності,
високих моральних якостей в юнаків і дівчат, норм поведінки, відповідальності
за свої вчинки, культури дружби, кохання, інтимних почуттів.
Правове виховання — виховна діяльність сім'ї, школи,
правоохоронних органів, спрямована на формування правової свідомості та
правомірної поведінки дітей. Потреба широкого правового виховання молоді зумовлена зростанням творчої,
організуючої, координуючої ролі права в соціальному, політичному й економічному
розвитку суспільства.
Трудове виховання — виховання свідомого ставлення до
праці через формування звички та навиків активної трудової діяльності. Праця є джерелом і важливою
передумовою фізичного та соціально-психічного розвитку особистості. "Праця, як
ми її розуміємо, є така вільна і погоджена з християнською моральністю
діяльність людини, на яку вона наважується з безумовної необхідності її для досягнення
тієї чи іншої істинно людської мети в житті, — писав видатний російський
педагог Костянтин Ушинський (1823— 1871). — Саме виховання, якщо воно бажає
щастя людині, повинно виховувати її не для щастя, а готувати до праці життя”.
Естетичне виховання — педагогічна діяльність, спрямована на формування
здатності сприймати і перетворювати дійсність за запонами краси. Гармонійний, всебічний розвиток особистості неможливий
без її естетичної вихованості. Естетична культура — сформованість у
людини естетичних знань, смаків, ідеалів, здібностей до естетичного сприймання
явищ дійсності, творів мистецтва, потреба вносити прекрасне в оточуючий світ,
оберігати природну красу. Її
рівень виявляється як у розвитку всіх компонентів естетичної свідомості
(почуттів, поглядів, переживань, смаків, потреб, ідеалів), так і в розвитку
умінь і навичок активної перетворюючої діяльності у мистецтві, праці, побуті,
людських взаєминах.
Фізичне виховання — система заходів, спрямованих на
зміцнення здоров'я людини, загартування її організму, розвиток фізичних
можливостей, рухових навичок і вмінь. Його завданням є створення
оптимальних умов для забезпечення оптимального фізичного розвитку особистості,
збереження її здоров'я, отримання знань про особливості організму, фізіологічні
процеси в ньому, набуття санітарно-гігієнічних умінь та навичок догляду за
власним тілом, підтримання і розвиток його потенціальних можливостей.